Alchêmia - älykäs pakopeli

Onnellisuuseliksiiri joka parantaa maailman murheet?

Onnellisuus on teema joka tuli meille mieleen kun pohdimme uusimman pakohuoneemme ideaa. Maailma on ollut viime aikoina täynnä murheita ja huolia, joten halusimme rakentaa pelin joka nostaisi mielialaa ja antaisi tunnin pituisen tauon arkielämästä. Näin syntyi Alchêmia, peli, jossa seikkaillaan professori Happygoluckyn taianomaisessa työhuoneessa ja laboratoriossa metsästämässä maankuulua onnellisuuseliksiiriä.

Alkemiasta ja onnellisuuseliksiiristä meille tuli mieleen visuaalisesti kaunis huone joka huokuu mystistä tunnelmaa, ja joka taatusti hurmaa pelaajansa hetkeksi pois arjestaan aivan erilaiseen maailmaan.Vaikka pakohuoneiden suunnittelu ja rakentaminen on intohimomme ja meille tuttua puuhaa, tällä kertaa pääsimme lisäksi aivan uuden ulottuvuuden äärelle: Alchêmia-pakohuoneessa hyödynnetään tekoälysovellusta!

Mikä on tekoäly?

Jos tekoäly ei ole tuttua, avaamme aihetta hieman. Pyysimme tekoälyohjelmaa Perplexityä määrittelemään tekoälyn: ”Tekoäly (AI) on ihmisälyprosessien simulointia koneilla, erityisesti tietokonejärjestelmillä. Se sisältää tietokoneiden ja koneiden rakentamisen, jotka voivat järkeillä, oppia ja toimia tavalla, joka normaalisti vaatisi ihmisen älykkyyttä tai joka sisältää dataa, jonka mittakaava ylittää sen, mitä ihmiset voivat analysoida. Tekoäly kattaa koneoppimisen ja syväoppimisen osa-alueet, jotka mainitaan usein tekoälyn yhteydessä. Tekoälyalgoritmit pyrkivät luomaan asiantuntijajärjestelmiä, jotka tekevät ennusteita tai luokituksia syötetietojen perusteella.”

Suurimmalle osalle meistä edellä oleva teksti on hyvin tekninen ja maallikon on vaikea tietää mihin tekoälyä oikeastaan tarvitaan. Tekoälysovelluksia on sinänsä ollut olemassa jo hyvin pitkään, sitä käytetään esimerkiksi terveydenhuollossa diagnoosien tukena ja uusien lääkkeiden kehityksessä, tekoälyjärjestelmillä automatisoidaan tuotantoprosesseja tehtailla, maataloudessa autetaan viljelijöitä tunnistamaan alueita jotka tarvitsevat erityistä huomiota, ennustamaan tulevaa satoa yms. Verkkokaupoissa tekoälyjärjestelmiä mm. käytetään suosittelemaan uusia tuotteita, some-alustoissa tekoälysovellus suosittelee käyttäjilleen personalisoitua sisältöä. Tekoäly on mukana arjessamme myös esimerkiksi kun ajamme ulos parkkihallista ja portti tunnistaa parkkimaksun maksaneen auton automaattisesti ja avaa portin. Näiden kaikkien toimintojen on tarkoitus helpottaa meidän ihmisten arkea ja tehostaa prosesseja.

Viime vuosina tekoälysovellukset ovat kokeneet valtavan harppauksen eteenpäin jolloin mm. syntyi uutta tekoälyteknologiaa: DALL-E, GPT, Perplexity ja esimerkiksi Teslan itse ohjautuvat autot. Käyttäen DALL-E:a voimme kehotteita syöttämällä luoda haluamamme kuvia ja pyytää Perplexityä tai Chat-GPT:tä selittämään mitä vaan aihetta taikka pyytää kirjoittamaan esseen tai artikkelin. Kannattaa kuitenkin olla tarkkana ettei syötä koevastauksiin ChatGPT:n itsevarman kuuloista selitystä, joka sattuukin olemaan täyttä hallusinaatiota.

Tekoälyäjärjestelmiä pakohuoneessa?

Emme suinkaan navigoineet monimutkaisessa tekoälymaailmassa yksin, vaan yhteistyökumppaninamme pakohuoneen tekoälytehtävän luomisessa meillä oli tekoälyyn ja dataintensiivisiin sovelluksiin keskittynyt konsulttitoimisto Emblica. Emblicalaiset olivat käyneet aMazedissa pelaamassa pakopeliä ja pelin jälkeen innostuivat pohtimaan, millaisia mahdollisuuksia tekoälyjärjestelmän käyttäminen voisi pakoelämykseen tarjota. Innostuimme heidän ehdotuksestaan välittömästi - mitä kaikkea voimme keksiä yhdessä?

Emblica teki meille heti selväksi - mitä vaan on mahdollista toteuttaa pakohuoneessa käyttäen tekoälyjärjestelmää. Sovimme että tuomme tekoälyä tasan yhteen tehtävään (kaikkea kohtuudella). Meidän tavoite oli pohtia mikä tehtävä sopisi pakohuoneeseen niin Emblica kouluttaa tekoälyjärjestelmän toteuttamaan sen. Tajusimme nopeasti yhdessä mikä tekoälyn tärkeimmistä käyttötarkoituksista sopisi erinomaisesti Alchêmian teemaan (emme suinkaan paljasta sitä tässä kirjoituksessa).

Yhdessä työskentely oli innostavaa ja ammattimaista: annoimme tarkan kuvauksen siitä, mitä tehtävässä tulisi tapahtua, ja tämän perusteella Emblica lähti toteuttamaan toivettamme. Pakohuoneen tehtäviä suunnitellessa on aina otettava tarkasti huomioon, kuinka pelaajat ohjataan tekemään jokin yksittäinen tehtävä suunnitellulla tavalla. Virhemarginaali pyritään kaventamaan mahdollisimman pieneksi ennakoiden mahdollisia ongelmia ja negatiivisia käyttötarkoituksia. Eräs hauska, mutta erittäin tärkeä vaihe tehtävän luomisessa olikin tekoälyjärjestelmän opettaminen. Meidän oli demonstroitava sille mahdollisia tilanteita, ja sitä kuinka erilaiset pelaajat voisivat huoneessa toimia (sekä mitä EI saa tapahtua tehtävää suorittaessa).

Etukäteen oli paikoin haastavaakin pohtia sitä, miltä tehtävä voisi huoneessa näyttää, mutta Emblican toteutus ylitti odotuksemme. Nykyisin tekoälyohjelmamme asustelee mukavasti viihtyisässä kodissaan Alchêmiassa (laatikossa) erään seinän takana, ja tietääksemme naapurisopu on säilynyt erinomaisesti! Emblican kanssa työskentely avarsi myös käsitystämme tekoälysovellusten mahdollisuuksista ja siitä kuinka tekoälyjärjestelmien osuus on viime vuosina arjessamme lisääntynyt.

Mikä on tekoälyjärjestelmien tulevaisuus pakohuonealalla?

Kuten Emblican tiimi pakopelinsä jälkeen, myös me aMazedilaiset nyt Alchêmian avattua ovensa jäämme edelleen pohtimaan tekoälyjärjestelmien tulevaisuutta alallamme. Meitä kiinnostaa aina löytää uusia tapoja tehdä peleistä immersiivisempiä ja yllättävämpiä. Pakohuoneissahan käytetään päivittäin tekoälyjärjestemien kaltaista teknologiaa jossa magneettilukkoja ohjataan erilaisilla releillä (mm. kosketus, ääni, haju, valo triggeroi releen ja avaa lukon). Tekoälyjärjestelmä voisi teoriassa myös ohjata kokonaista pakohuonetta niin että se jatkuvasti seuraa pelin kehitystä, antaa oikea-aikaisia vinkkejä, avaa lukkoja, taikka mahdollisesti ohjaa pelaajia eri lopputuloksiin riippuen pelaajien valinnoista. Tällainen peli saattaa olla todella hauska kunnes teknologiassa on jokin bugi, jolloin koko peli on toimintakelvoton ja tarvitaan ihmisen apua. Käsittääksemme maailmalla on ollut tämäntyylisiä pelejä ja toimiessaan oikein nämä ovat olleet hyvin hauskoja!

Itse ajattelemme että pakohuonemaailmassa ihmispeliohjaajaa ei voisi korvata koskaan. Tosielämän peli jossa pelaajat ovat ihmisiä, vaatii myös ihmisen pelinohjausta, peliohjaajan tekemiä päätöksiä ja järkeilyä. Mielestämme tekoälysovellus ei voisi korvata ihmistä tosimaailman immersiiviseen pelin luomisessa taikka sen ohjaamisessa eikä sen tarvitsekaan. Haluamme käyttää sitä vain fiksuna työkaluna taikamaailman luomisessa. Oikein käytettynä tekoälyjärjestelmä ehdottomasti tuo hauskoja elementtejä huoneen immersiivisyyteen rikastamalla pelin tehtävää taikka luomalla uudenlaista tunnelmaa. Sillä voi ohjata valoja, ääniä, luoda illuusioita leffoista tutuista elementeista ja saada pelaaja tuntemaan olevansa osa elokuvaa.

Jäämme mielenkiinnolla seuraamaan milloin esiin putkahtaa taas jotain uutta ja kiehtovaa. Ehkäpä joku keksii taas jonkun mahtavan tavan hyötyä tekoälyjärjestelmästä pakohuoneessaan (lupaamme olla salamana paikalla nauttimassa elämyksestä) tai kenties saamme taas uuden, houkuttelevan yhteistyötarjouksen joka kutsuu meidät seikkailulle oppimaan uutta ja luomaan uudenlaisia ulottuvuuksia peleihimme. Kiitämme suuresti Emblicaa inspiroivasta yhteistyöstä!

Sinut ja tiimisi taas toivotamme mitä lämpimimmin Alchêmian lumoavaan syleilyyn selvittämään sen salaisuudet sekä uppoutumaan tunniksi aivan toisenlaiseen, taianomaiseen todellisuuteen.

Tässä postauksessa käytimme tekoälyjärjestelmää Perplexityä tiedon hankinnassa.

Varaa Alchêmia: www.amazed.fi/varaa

Tutustu Emblicaan: https://emblica.com/