Täällä se koronakevät taas on. Eikös se jo viime vuonna ollut?
Uusi vuosi ja kokoontumisrajoitukset tarkoittavat meille sitä, että etäpelit ja virtuaaliset tiiminrakennuspelit ovat keränneet jälleen suurta suosiota varauskalenterissa. Me ohjaajatkin olemme omalla tavallamme nykyään virtuaalisia työntekijöitä, vaikka ei aina siltä tunnukaan, kun valvomossa istumisen sijasta löydämme itsemme ryömimästä pakohuoneen lattialta kuulokkeet korvilla, otsalamppu päässä ja kamera kädessä.
Meillä peliohjaajilla on kuitenkin edelleen se mukava etu, että työkavereita pääsee koronasta huolimatta näkemään työpaikalla ja kuulumisia pääsee vanhaan tuttuun tapaan vaihtamaan, vaikka olisikin jo ehtinyt melkein unohtaa, miltä se työkaverin suu siellä maskin takana näyttää. Suuri osa pelaajista on tällä hetkellä etäyhteyden päässä, mutta pelivetäjien tiimityö näyttää hyvin pitkälti samalta kuin ennenkin.
Mutta entä sitten sellaisilla työpaikoilla, missä ollaan jouduttu siirtymään etätyöskentelyyn? Miten jatkuva etätyö ja pelkkä virtuaalinen kanssakäyminen vaikuttaa tiimin välisiin suhteisiin?
Psychology Todayn 2021 julkaisemassa artikkelissa mietittiin, miten etänä työskentelevän tiimin ryhmähengen saisi nostettua saman katon alla tapahtuvan tiimityön tasolle.
Artikkelissa todetaan, että virtuaaliset tiimit voivat olla yhtä tehokkaita kuin face-to-face -tiimit, mutta tiimin jäsenten on siinä tapauksessa mukautettava lähestymistapaansa virtuaaliseen tiimityöskentelyyn sopivaksi. Kun organisaation sisällä panostetaan virtuaalisen tiimityön tehostamiseen, tuloksena nähdään paitsi tehokkaampia tiimejä, myös onnellisempia työntekijöitä.
Ylivoimaisesti tärkein asia virtuaalisen tiimin rakentamisessa on tiimin keskeisen luottamuksen vahvistaminen. Tiimin sisäisellä lujalla luottamuksella on näet vahva positiivinen vaikutus tiimin tehokkuuteen. Tämä käy erityisen selväksi virtuaalisessa työympäristössä. Luottamuksen vahvistaminen helpottaa myös avun pyytämistä, palautteen jakamista ja haastavien ongelmien tai konfliktien purkamista tiimin kesken.
Miksi luottamusta on vaikeampi luoda ja ylläpitää virtuaalisessa ympäristössä?
Ensimmäinen haaste liittyy viestintään. Virtuaalisessa ympäristössä työskentely vaikeuttaa henkilökohtaisen vuorovaikutuksen etenemistä syvällisemmälle tasolle. Opimme tietämään, keitä tiimin jäsenet ovat, mitä he tekevät ja miten he työskentelevät, kun tapaamme heitä työpaikalla. Virtuaaliympäristössä epävirallinen, työtilanteiden ulkopuolinen vuorovaikutus jää usein minimiin ja kommunikaatioon jää helposti aukkoja, jotka turhan helposti täyttyvät oletuksilla ja ennakkoluuloilla. Etänä työskennellessä on myös vaikeampi havaita, milloin tiimin jäsenet ovat tuuliajolla ja tarvitsevat tukea. Joskus voi myös olla vaikea muistaa pitää ihmisiä ajan tasalla, jos he eivät ole näkyvästi paikalla.
Miten etänä työskentelevän virtuaalisen tiimin keskeistä luottamusta sitten voidaan rakentaa?
Psychology todayn artikkeli neuvoo panostamaan sosiaaliseen kanssakäymiseen mahdollisimman aikaisessa vaiheessa. Tiimin vetäjän on hyvä pitää huoli siitä, että uuden tiimin ensimmäiset kokoontumiset - tapahtuivatpa ne sitten etänä tai kasvotusten - painottuvat sosiaaliseen kanssakäymiseen. Kun tiimi vasta aloittelee ensimmäistä yhteistä projektia, kannattaa kokoukset aloittaa pehmeällä laskeutumisella, joka tarjoaa tiimille mukavaa yhteistä aikaa ennen työn touhuun sukeltamista.
Artikkelissa kehotetaan myös luomaan työhön liittymättömiä keskustelutilaisuuksia, sekä keskittymään laadukkaaseen ja luonnolliseen kanssakäymiseen kiusallisten, pakotettujen tilanteiden sijasta. Myös hyvät kommunikaatiotavat kannattaa iskostaa tiimin selkärankaan heti alussa, sillä rehelliseen, avoimeen ja selkeään kommunikaatioon panostava tiimi pötkii pitkälle.
Uskaltaako toisilleen vieraat ihmiset sitten laittaa vaikkapa virtuaaliseen pakohuoneeseen tai virtuaalisen tiiminrakennuspelin pariin ennen kuin he ovat vielä ehtineet tutustua toisiinsa kunnolla? Tuleeko pelistä silloin mitään, kun pelaajat joutuvat pelaamaan tuntemattomien kanssa? Utah Businessin artikkeli, jossa käydään läpi Mystery Escape Roomin teettämää tutkimusta, kertoo, että tuntemattoman kanssa pelaaminen voi itse asiassa olla etu.
Tutkimus, johon osallistui 5 424 pelaajaa, osoittaa, että toisilleen entuudestaan tuntemattomien pelaajien ryhmät ovat todennäköisimmin kahden prosentin kärjessä, kun taas yritystiimit sijoittuivat tutkimuksessa häntäsijoille.
Suurin osa joukkueista kahden parhaan prosenttiosuuden joukossa olivat tuntemattomista muodostettuja ryhmiä, joita seurasivat kaveriporukat, perheenjäsenet ja viimeisenä yritysryhmät, jotka menestyivät huonoiten. Parhaiten sijoittuneilla ryhmillä oli vähemmän tiimin sisäisiä konflikteja, toimivampi kommunikaatio, saumattomampi yhteistyö, sekä parempi itseohjautuvuus. Nämä ryhmät myös tuhlasivat vähiten aikaa ja he kokivat myös pitäneensä eniten hauskaa. Johtajat näissä ryhmissä olivat avoimempia, keskittyneempiä, aggressiivisempia ja riippumattomia, kun taas huonoiten pärjänneiden tiimien johtajat olivat sulkeutuneempia, hajaantuneempia, reaktiivisempia ja riippuvaisempia.
"Näiden havaintojen pitäisi olla herätys yritysjohtajille, että heidän on luotava turvallinen ympäristö, jossa kaikki uskaltavat osallistua projekteihin ilman pelkoa, että he näyttävät tyhmältä tai tekevät virheitä", sanoo Les Pardew, Mysteryn perustaja. “Toisilleen tuntemattomat saavat todennäköisimmin tehtävän tehdyksi, koska he ovat vähemmän peloissaan siitä, mitä heille sanotaan tai mitä muut heistä ajattelevat."
Uuden tiimin ryhmäyttämistä pulmapelien merkeissä ei siis tarvitse millään tavalla kammoksua, sillä tuloksena on todennäköisesti tiimi, joka alusta alkaen puhaltaa paremmin yhteen hiileen ja kokee pitävänsä hauskaa yhdessä. Kun maailma muuttuu yhä virtuaalisemmaksi, on entistä tärkeämpää pitää huoli siitä, että tiimin jäsenet pääsevät tutustumaan toisiinsa etäyhteydestä huolimatta. Online - pakopelit ja virtuaaliset tiiminrakennuspelit ovat oiva tapa aloittaa tiimin yhteinen taival hauskan yhdessä tekemisen merkeissä. Kun tiimi pääsee heti tutustumisvaiheessa ratkomaan pulmia yhteisvoimin ja yhdessä viihtyen, tämä asettaa mukavan suunnan yhteiselle projektille.
Mikäli siis mietityttää, mitä tekemistä omalle tiimille tänä keväänä keksisi, vastaus löytyy helposti etäpelien joukosta. Nyt vain kipin kapin omaa pelihetkeä varaamaan! :)
Teksti, Heidi - aMazed Games
Etäpelit: https://www.amazed.fi/etapakopelit
Etänä pelattavat virtuaaliset team building-pelit: https://www.amazed.fi/green-impulse
Pakohuoneet Helsingissä Kampin toimipisteellä: https://www.amazed.fi/kampinpakohuoneet