Se on vihdoinkin täällä, lokakuu! Kauhukuukausi on virallisesti alkanut ja vaikka itse Halloween vasta kuun lopussa onkin, me tunnemme sen jo luissamme ja ytimissämme! Pimenneistä illoista inspiroituneina nappasimme taas paria Fear Factoryn mörköä varovasti (siis hyvin varovasti) hihasta ja pyysimme heiltä nöyrästi audienssia.
On aika taas sukeltaa kauhuhuoneen mörön elämään ja kurkistaa kulissien taakse. Tällä kerralla haastateltavina ovat konkarimörkömme Erkki ja Henny. Rautaisen kokemuksen lisäksi näiltä kahdelta säikyttelijältä löytyy myös roppakaupalla ikimuistoisia tarinoita, sekä hyviä käytännön vinkkejä pelaajille. Olitpa sitten kauhuhuoneita jo vuosia kolunnut konkari, tai kauhupelineitsyydestä luopumista harkitseva ensikertalainen, tätä haastattelua et halua missata! :)
Hei Henny ja Erkki, kertoisitteko miten päädyitte meille mörköilemään?
”Alun perin olin ajatellut että olisi hauskaa olla töissä pakohuoneilla, ihan vaan ohjaajana. Näyttely aina ollut mukavuusalueen ulkopuolella, mutta lupasin ainakin kokeilla kerran. Noh, eihän se kokeiluksi jäänyt... Mörköily olikin ihan mahtavaa!”
-Henny
”Kuulin ystävältäni kauhupakopeleistä ja että niihin olisi mahdollisesti rekry käynnissä. Siis mörkörekry! Voiko olla kutsuvampaa?!! Pääsin pelaamaan kauhuhuoneita ja pian olinkin jo harjoittelemassa vaanimista itsekin.”
-Erkki
Mitkä ovat haastavimpia asioita mörön näyttelemisessä?
“Pari pikku juttua tulee mieleen, yksi on yrittää olla lannistumatta, jos ei saakaan reaktiota kun käy säikyttelemässä. Tätä tapahtuu onneksi harvoin, yleensä suurin osa säikähtää ainakin kerran, ja lasken sen aina voitoksi” >:)
-Henny
”Erityisen haastavaa on jos pelaavan ryhmän sisällä on eriasteista reagointia pelkoon. Jos pelaajissa on saman aikaisesti todella pelokkaita pelaajia, valmiudessa ristimään käsivarret keskeyttämisen merkiksi ja samaan aikaan pelaajia, jotka eivät heittäydy kauhun tunnelmaan vaan ratkovat tietään morjestellen mörköä. Tällainen peli vaatii todella tarkkoja askelkuvioita ja ajoituksia, jotta kaikille saadaan mahdollisimman intensiivinen ja silti miellyttävä peli.”
-Erkki
Onko mörön pokka koskaan meinannut pettää kesken pelin?
“On on on! Ei onneksi koskaan pettänyt, ainakaan niin että asiakas huomannut. Monet kerrat kun odottaa jonkun luukun takana ohjaajan käskyä hyökätä, on tullut hekoteltua asiakkaille kun he eivät osaa odottaa että heidän kimppuunsa pääsee, vaikka he kuinka pitäisivät ovea kiinni…”
-Henny
”On, monesti. Välillä pelaaja on nerokkaampi kuin mörkö ja pääsee säikäyttämään itse säikyttelijän! On myös käynyt muutaman kerran niin, että jokin osa mörköä on jäänyt vauhdissa kiinni rakenteisiin ja aiheuttanut unohtumattomia tilanteita ainakin pelinvetotiimissä.”
-Erkki
Onko mörkö jossain määrin salainen sadisti, vai onko tämä puhtaasti vain yksi rooli, jonka kautta pääset viihdyttämään toisia? (Vaiko kenties vähän kumpaakin?) :D
”Sanoisin että vähän kumpikin, peloissaan täyttä kurkkua huutava asiakas = best, mutta se, että pelostaan huolimatta asiakas pystyy kuitenkin ratkomaan tehtäviä ja nauttii tunnelmasta on tärkeää. Ei se koskaan ole kivaa jos joku tärisee ja itkee paniikissa.”
-Henny
”Muotoilisin tämän pikemminkin niin, että mörkönä saan olla täysillä oma itseni.” :)
-Erkki
Me kaikki tiedämme, että mörön hommassa esineitä ja raajoja lentää välillä päin näköä, vaikka väkivalta peleissä kiellettyä onkin. Mikä on mieleenpainuvin läheltä piti - tilanne mörköurasi varrelta?
”Omalla kohdalla mörkönä on tapahtunut hirmu vähän, ovia paiskottu nenän edestä ja näin, muuten ei kyllä tule mieleen niin sanottua läheltä piti tilannetta.. Halloween pelissä sattui niin, että menin säikäyttämään, ja jonon etupäässä oleva henkilö ei säikähtänyt ollenkaan, vaan tuli suoraan päin, ja otti kiinni kuiskaten korvaan että mene säikäyttämään nuo muut. Se oli hyvin hämmentävä kokemus, kun yleensä kaikki juoksevat pakoon, tai edes pysähtyvät, mutta tämä asiakas tulikin suoraan syliin!”
-Henny
”Vaikka harjaantuneena säikyttelijänä olen oppinut kantapään ja ovien väliin jäävien sormien kautta toimimaan turvallisen välimatkan päästä, aina välillä saattaa päästä painimaan. Yksi yllättävimmistä hetkistä kuitenkin kävi niin, että asiakas kulki mitään huomaamatta ohitseni valkoinen huppu syvällä päässään. Pääsin hiipimään mehukaasti hänen taakseen, jolloin asiakas säikähti ottaen askeleen taakse ja tirvasten näin itseltäni nenän lyttyyn. Peruutellessani silmät vettä valuen näin kuinka valkoisessa hupussa hymyili yllättävänä siirtokuvana toiminut mörkömeikki!”
-Erkki
Tästä päästään seuraavaan: Mitä haluaisit pelaajien ottavan huomioon möröllisissä kauhupeleissä?
”Mörkö ei ole pilaamassa pelisuoritustanne, vaan luomassa tunnelmaa. Ei pidä suuttua, tai yrittää blokata mörön kulkua, se on aina mälsää. Liika aggressiivisuus ja haukkuminen (mikä myös on kielletty säännöissä) tuntuu myös ikävältä. Tahattomia nimittelyjä sattuu, ja se on OK, mutta välillä tuntuu siltä että näyttelijää, ei mörköä, haukutaan henkilökohtaisesti.”
-Henny
”Kaikkein parasta kauhupeleissä ja -tapahtumissa on tunnelmaan heittäytyminen. Se että uskaltaa pelätä. Kyse on viihteestä ja ainutlaatuisesta tilaisuudesta pelätä turvallisesti. Tylsintä kaikille on, jos pelko ilmenee machoiluna. Möröille ja pelinvetäjille öyhöttäminen ja uhkailu on typerin tapa kohdata omat pelkonsa. Heittäydy siis tunnelmaan ja luota siihen, että peli on suunniteltu sinua varten. Se on kokemus, joka kannattaa ottaa avoimin mielin ja nauttia mysteerimaailmasta! Mikäli pelkäät liikaa tai tunnet olosi epämukavaksi, voit puhua siitä ääneen, me kuuntelemme ja mukautamme tilanteet pelaajien reaktioiden perusteella. Muista myös että oma tunnelmasi vaikuttaa vahvasti kanssapelaajien kokemuksiin!”
-Erkki
Mitkä ovat hauskimpia muistojasi mörköpeleistä?
”Sellaiset tilanteet, joissa asiakas joka on liikkunut erillään muusta porukasta on innoissaan nähdessään mörön, ja melkeinpä itse osallistunut säikäyttelyyn! Tavallaan se pelon ja innostuksen sekoitus asiakkaan käytöksessä ja silmissä on ihanaa :D Myöskin hämmennykset, kun asiakkaat ovat varmoja että mörköjä on enemmän kuin yksi.”
-Henny
”Hauskinta on kun tunnelma pysyy alusta loppuun intensiivisenä. Lopussa voidaan itkeä ja nauraa, kun stressi ja jännitys purkautuu monin eri tavoin. Yksi hauskimmista peleistä oli tunti huutavan ja kaatuvan pelaajan kanssa. Hän säikähtäessään menetti kaiken tuen jaloistaan, lakosi lattialle ja huusi kuin olisi kohdannut viimeiset hetkensä. Ensin säikähdimme pelinvetäjän kanssa tilannetta ja tarkastimme että pelaajilla on kaikki kunnossa. Reaktioista huolimatta huoneesta kuului innokasta halua jatkaa, eikä jännitystä haluttu ainakaan pienentää. Tämä vahvasti reagoiva sankari olikin se, joka lopulta ratkoi lähes yksin kaikki tehtävät, ja huutaen sekä kaatuen lähti aina ensimmäisenä kohti pimeintä koloa ja nurkkaa!”
-Erkki
Pelottaako/onko mörköä ikinä pelottanut olla töissä kauhuhuoneessa?
”Ei, pari kertaa yksin tauolla istuessa kuulunut ennenkuulumaton ääni jostakin, joka säikäyttänyt hetkellisesti. Tai kollega yrittänyt olla hauska.. :D Olen yleensä niin keskittynyt peliin valmistautumiseen, etten varmasti edes huomaisi jos joku otus yrittäisikin napata ja vetää pimeyteen kanssaan.”
-Henny
”Vastaus on vahva kyllä. Kauhuhuoneissamme on paljon pieteetillä kerättyä autenttista rekvisiittaa. On käynyt hyvinkin tutuksi, että tiloissa tapahtuu kummia ja välillä kameroista näkyy itsestään avautuvia ja sulkeutuvia ovia. Yleensä yksin ollessa on erikoisimmat tunnelmat, kun ei tunnu kovin yksinäiseltä. Oman tunnelmansa luo työkavereiden jättämät yllätykset, vaatteista ja maskeista kasatut hahmot käytävillä.” :)
-Erkki
Käytkö itse mielelläsi pelaamassa kauhupelejä ja koetko ne edelleen pelottavina mörön ammatista huolimatta?
”Kävisin vielä enemmän, jos ei aina olisi mukamas kiire. Onneksi kauhuleffoja on vaikka millä mitalla! Vaikka itse pelottelijan roolissa toiminkin, en osaa ajatella muita mörköjä ’vain näyttelijöinä’. Tykkään heittäytyä tunnelmaan ja pelon tunteminen turvallisesti on parasta!”
-Henny
”Erittäin mielelläni, hammasta purren. Pelottavan niistä tekee juuri se, että tietää mistä on kyse!”
-Erkki
Mitä mörkö tahtoisi sanoa pelaajille, jotka haluaisivat kokea kauhupelin, mutta eivät uskalla tulla pelaamaan?
”Rohkeasti vaan! Kauhupeli on turvallinen tapa kokea kauhua; huoneesta pääsee aina pois niin halutessaan. Lisäksi peliohjaaja ja mörkö kuuntelee tilannetta koko ajan, ja jos huomaamme ettei joku viihdy, voimme muokata kokemusta tekemällä vähemmän säikäytyksiä, tai ottamalla mörön kokonaan pois pelistä. Se ilahduttaa aina kovasti kun todella pelokas asiakas on aivan fiiliksissä pelin jälkeen! Muistan itsekin sen helpotuksen ja onnistumisen tunteen kun on paennut huoneesta, se adrenaliini, ah!”
-Henny
”Tervetuloa pelosta huolimatta! Aina saa esittää toiveita pelin ja intensiteetin suhteen, myös kesken pelin. Pelin voi myös aina keskeyttää. Monesti ”lempeää” mörköä pyytäneet harmittelevat pelin lopuksi, että olisi ollut sittenkin kiva pelätä enemmän. Suosittelemme kohtaamaan omat pelot, olette turvallisissa mörön käsissä!”
-Erkki
Kampin toimipisteessä pelaajia viihdyttää ja kauhistuttaa tänä vuonna Blackout The Ritual – peli ja Erottajan Fear Factory muuttuu jälleen hyytäväksi kauhutunneliksi yhden päivän ajaksi. Heittäydy siis tänäkin Halloweenina mörköjemme turvallisiin käsiin ja tule kohtaamaan pelkosi!
Teksti, Heidi - aMazed Games, Kuvat Erkki - aMazed Games
Etäpelit: https://www.amazed.fi/etapakopelit
Pakohuoneet Helsingissä Kampin toimipisteellä: https://www.amazed.fi/kampinpakohuoneet
Kauhupakohuoneet Helsingissä Erottajalla:
https://www.amazed.fi/kauhupakohuoneet